Särskilda behov och extra stöd

Ibland behöver en elev stöd i skolan utöver det vanliga. Det kan ske i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen eller i form av särskilt stöd.

Foto: Mostphotos

Extra anpassningar och särskilt stöd handlar om hur skolan arbetar med att ge eleven rätt förutsättningar i sitt lärande. Efter åtskilliga försök att anpassa undervisningen, många samtal med eleven, samtal med vårdnadshavare och råd från kolleger kan vi som lärare ändå stå inför det faktum att en elev riskerar att inte nå kunskapskraven. Det är då frågan om stödinsatser kan bli aktuell.

Några exempel på extra anpassningar

• ett särskilt schema över skoldagen
  • ett undervisningsområde förklarat på annat sätt
  • extra tydliga instruktioner/stöd att sätta igång arbetet
  • hjälp att förstå texter
  • digital teknik med anpassade programvaror
  • anpassade läromedel
  • någon extra utrustning
  • extra färdighetsträning
  • enstaka specialpedagogiska insatser.

Några exempel på särskilt stöd

• regelbundna specialpedagogiska insatser i ett visst ämne, till exempel undervisning av en speciallärare under en längre tid
  • placering i en särskild undervisningsgrupp
  • enskild undervisninganpassad studiegång, vilket innebär avvikelser från timplanen och de ämnen och mål som gäller för utbildningen, exempelvis att ett ämne eller delar av ett eller flera ämnen tas bort.

Senast uppdaterad: 17 september 2018